tiistai 7. tammikuuta 2014

Fillari: Valmis vai osista?

Pyöräkuume pääsi yllättämään ja säästä johtuen jo ennen uutta vuotta. Normaalisti kuume alkaa tuossa huhtikuun tienoilla. Kuumeen aiheuttamat pyörät oli aluksi Santa Cruz 5010 Carbon ja blogissa jo viime keväänä kuolattu Intense Spider Comp. Ja sittemmin on tarkasteltu vielä yhtä Cannondalea. Lähtökohtaisesti kaikki yli 6000 euron pyöriä järkevästi kasattuna.

Intense Spider Comp 29
Pyöristä Santa Cruzilla ja Cannondalella on edustus suomessa. Santa Cruzilla Sportax (www.sportax.fi) Tampereella ja Cannondalella lukuisia mm. Velosport (www.velosport.fi). Intenseä toi maahan kymmenen vuotta sitten hi5bikes mutta nyt tiettävästi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tilata runko jenkeistä tai euroopasta tai sitten valmis pyörä jenkeistä.

Perussetti pyörälle eli mitä siinä pitäisi olla ja mihin peilata valmiita kokoonpanoja ja runkoja:

Runko: Hiilikuitu alle 3 kiloa
Vanteet: 27,5 (5010) tai 29 (Intense ja Cannari)
Jousto edessä 130-140 ja takana 120-130 eli Xcountrya enemmän ja Allmountainia vähemmän eli "trail" pyörä, joka mun mielestä suomen olosuhteissa on toimivin... Kiipeää mutta joustomatkat riittää
Jarrut: 180 edessä 160-180 takana
Voimansiirto: 1*11 eli Sram joko X01 tai XX1 komponentti hinnoilla ei ole tässä tapauksessa juurikaan eroa.
Keula: Fox Float tai Talas tai RockShox Pike 140mm
Takaiskari: Fox
Satulatolppa RockShox Reverb (stealth)
Kiekot: Mavic jos mahdollista - tämä on oma mieltymys. Esim CrossMax ST tai SLR
Polkimet: Time
Loput osat tarpeen ja Budjetin mukaan...

Kokonainen vai osista? 

Nykyisen pyörän tein osista ja se ei loppuen lopuksi kummoisia taitoja tai työkaluja vaatinut. Homma oli helppo ja mukava tehdä eli en haluaisi laskea kasaamiselle hintaa vaan rakentaa sen itse omaksi huvikseni.

Hankalat tai erikoistyökalua vaativat kohdat itse kasaamisessa:
  1. Keskiölaakerien asennus, jos painettavat
  2. Ohjain laakerin asennus
  3. Jarrujen hydrauliputkien katkaisu ja ilmaus
  4. Keulan kaulaputken katkaisu ja "spiderin" asennus
  5. Ohjain laakerin alapalan kiinnittäminen kaulaputkeen
  6. Pakan asennus 
  7. Tolpan hydrauliputken katkaisu
Kaikki hyvin tehtynä vaatii erikoistyövälineitä joita ei juurikaan muuten tarvitse mutta itse työvaiheet ei ole kovinkaan kummoisia ja työkalut noihin kaikkiin maksanee alle 200€ eli pieni osa kokonaisbudjetista.

Kokonainen on osien suhteen kompromissi, jossa valmistaja on valinnut komponentit ja jos ne ei miellytä niin kovin paljon rahaa ei kannata käyttää niiden fiksaamiseen koska silloin osista rakentaminen tulisi halvemmaksi.

Usealla valmistajalla on joukko eritasoisia buildkitteja eri valmiiksi katsottuja osasarjoja tietylle rungolle (esim. Santa Cruz) ja osa vaan brandää samat rungot eri osilla omaksi mallikseen (Cannondale), jossa esim malli numero muuttuu mutta eri mallisarjojen samat numerot eivät ole vertailukelpoisia.

Valmis pyörä kannattaa valita silloin kun osasetti vastaa toiveitasi tai myyjä suostuu upgreidaamaan osia mieleiseksesi. Muutoin osista.

Mitä osia sitten XC/Train täysjoustomaastopyörään tarvitaan:
  • runko (takaiskari tulee yleensä rungon mukana)
  • keula 
  • etujarru ja kahva
  • takajarru ja kahva
  • ohjainlaakeri
  • spacereita eli stemmin "korotuspaloja"
  • stemmi
  • ohjaintanko
  • gripit eli kahvat
  • etuvaihtaja ja vaihteenvalitsin
  • takavaihtaja ja vaihteenvalitsin
  • valmiskiekot tai 2*vanne, etunapa, takanapa ja pinnat molempiin
  • satulaputki
  • satula
  • vaijeri kuoret
  • vaijerit vaihtajille
  • vaijerin päädyt nipat
  • nippusiteita muutama
  • sisuskumit (jos ei tubeless tai UST)
  • vannenauhat (jos ei UST tai muu vastaava)
  • renkaat
  • venttiilit (jos tubeless tai UST)
eli melkoinen nippu ostettavaa ja jokaisesta komponentista löytyy halpa, kalliimpi ja törkeän kallis vaihtoehto. Hinta menee linjassa kevyt, kevyempi ja kevyin... Ja oli osa kevyt tai painava niin hiilikuitu maksaa.Niin ja tietyt brändit maksaa vaikka eivät olisikaan kevyitä mm. Chris King...

Jenkeistä vai euroopasta?

Euroopan hinnat on kilpailukykyisiä sekä pyörissä että komponenteissa kun otetaan huomioon rahdit, ALV ja tullimaksut. Jenkeistä tuodusta kokonaisesta pyörästä tulli on 14% ja pyörän osista 4.9%. Kokonaishinta osalle tai pyörälle muodostuu yhtälöllä:

((Ostohinta + kuljetuskustannukset)*(1+tulliprosentti))*ALV = kokonaiskustannus.

Osissa ollaan kuluineen pikkaisen alle Euro=Dollari suhteesssa (tätä kirjoittaessa) ja kokopyörässä jotakuinkin tasan €=$.

Jos jenkeistä haluaa tilata niin jos myyjä muutoin kasaisi pyörän itse hiukan säästää kun pyytää lähettämään sen komponentteina.

Euroopassa Saksa on tällä hetkellä halvin paikka ostaa yksittäiskomponentteja ja Suomessa ne on kalliita. Saksan pyöräbusineksen volyymit jyrää 80 miljoonaa potentiaalista kuluttajaa on muutama enemmän kuin suomessa...

Miten hinta muodostuu.

Hinta muodostuu komponenteista ja työstä. Eli esim. Santa Cruz 5010 X01 build kitillä maksaa noin 6500 euroa ja sen runko yksittäin ostettuna 2800 euroa. Erotukseen on mahdollista tehdä vastaava pyörä ostamalla komponentit esim. Saksasta.


Osasetti rungon lisäksi "unelmapyörään" - setti sopii keulan vaihdolla sekä 5010:aan että Spideriin.

Keula 1039 Fox Float 140
Grouppi 849 SRAM X01
Vanteet 829 Mavic Crossmax SLR
Laakeri 155 Chris King i3
Tolppa 229 RockShox Reverb Stealth
Satula 70 WTB joku
Stemmi 59 Easton EA 70
Tanko 129 Easton Haven Carbon
Renkaat 80 Arvio
Polkimet 92 Time
Gripit 22 ODI Ruffian Lock On
Kaapelit 60 Arvio
Jarrut 249 Alennus Avid X0 Trail
Ketju 36 SRAM xx1

Jotakuinkin siis osien osuus on 3900€ ja lopputulos parempi kuin BuildKit. Hinta menee siis aavistuksen yli valmiin pyörän mutta osat on tosiaan paremmat.

Sitten voi lähteä säätämään hintaa esim keulasta vaihtamalla RS Piken tilalle ja hintaa säästyy 400€ ja kiekoista saa paljon pois (tai paljon lisää) ja ennenkaikkea säästä voi hankkimalla ylivuotisia osia. Moni osa siirtyy kaudestaa toiseen tekniikaltaan muuttumattomana mutta ulkoasu muuttuu ja ylivuotisena osien hinnoista voi lähteä pois mitä tahansa 10-80% väliltä...

Toi Pike keulana on huono esimerkki SantaCruzin suhteen koska Pikestä ei saa 27,5' 140mm joustavaa mallia, joka johtaa Santan tapauksessa takaisin Foxiiin. Itseasiassa Santa Cruz käyttää Build kitissä 130 joustavaa keulaa, jota ei markkinoilta edes saa vaan on tyydyttävä joko 120 tai 140mm. Tosin noiden vaikutus ohjauskulmiin taittaa olla niin vähäinen ettei sillä ole merkitystä.

SantaCruzin tapauksessa olisin kahden vaiheilla, koska en haluaisi Build Kitin kiekkoja vaan Mavicit. Intensen tapauksessa joutuisin joka tapauksessa rakentamaan pyörän itse eli runko sekä osat saksasta. Intensen runko on 3200€ mutta siinä voisi hyvin mielin tyytyä RockShoxiin keulana jolloin pyörästä tulisi jotakuinkin Santa Cruz 5010:n hintainen. Cannondalen suhteen pitäisi odottaa katsoa mihin hinta asettuu mutta valmiina ostaminen on kuitenkin ainoa vaihtoehto. Cannondale käyttää noissa omissa ratkaisuissaan paljon omia osia, joiden vertaaminen ja arvioiminen on kovin hankalaa.





Noh eipä mulla sitä kuutta kiloeuroakaan ole joten tää oli tällainen prestudy pyöräkuumeen akuuttiin hoitoon... Excelöity rahamäärä kun saa kuumeen laskemaan paremmin kuin parasetamoli.



Kuvat: mtbr.com & bikerumor.com




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti